Czy mordercze treningi do utraty oddechu przyspieszą spalanie tłuszczu? Czy wiesz w jakim przedziale tętna powinnaś ćwiczyć, aby Twój trening przynosił odpowiednie rezultaty? Czy tkanka tłuszczowa spala się od początku treningu? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym tekście.

Zanim przejdziemy do konkretów zacznijmy od początku, czyli od wyjaśnienia czym jest tętno.
Często używa się zamiennie nazwy puls, jest to ilość skurczów serca wykonanych w czasie jednej minuty. U przeciętnej zdrowej dorosłej osoby tętno spoczynkowe, czyli to mierzone w momencie, kiedy nie jest wykonywany żaden wysiłek fizyczny wynosi 60-100 uderzeń na minutę.
Tętno można zmierzyć na wiele sposobów. Pierwszym z nich jest pomiar palpacyjny, polegający na przyłożeniu dwóch palców na nadgarstku lub szyi w miejscu położenia tętnicy, liczymy ilość wyczuwalnych pulsów w czasie 15 sekund, następnie mnożymy to razy 4 i wychodzi nam tętno spoczynkowe. Oczywiście do pomiaru można również zastosować przyrządy takie jak: pulsometry, ciśnieniomierze, opaski fitness oraz coraz częściej pulsometry instalowane w smartwatchach.

Tłuszcz jest jednym z wielu źródeł, z których nasz organizm pozyskuje energię, niestety spalany jest na samym końcu. Najpierw spalane są węglowodany. Więc, aby doprowadzić do tego pożądanego przez nas procesu trzeba wykonywać trening aerobowy o odpowiedniej intensywności. Tutaj mam na myśli umiarkowaną intensywność, nie tak jakby się to wydawało – wysoką.

Nasz organizm zaczyna wykorzystywać tłuszcz jako substrat energetyczny po około 35 minutach wspomnianego powyżej wysiłku fizycznego na umiarkowanym poziomie.

Naturalnie rzecz biorąc wraz z wydłużeniem czasu trwania treningu zwiększa się ilość utlenianego tłuszczu i wykorzystywanie go do dostarczenia energii dla mięśni, a spada spalanie węglowodanów.

Teoria brzmi banalnie, ale skąd będziemy wiedzieć jaki przedział tętna jest akurat dla nas odpowiedni, aby wykonywana przez nas praca nie była zbyt słaba (wtedy nic się nie będzie działo), ani zbyt mocna (z kolei tutaj nie będzie nasze ciało pobierało odpowiedniej ilości tlenu, który jest bardzo ważny w procesie utleniania)?
Do wyliczenia zastosujemy wzór, dzięki któremu będziesz mogła dokładnie obliczyć dolną i górną granicę tętna. Tłuszcz spalany jest w przedziale 50-65% tętna.

Pierwszą rzeczą, którą musimy wyliczyć, jest tętno maksymalne:

Tętno maksymalne = 220 – wiek

Następnie otrzymany wynik mnożymy x 50% oraz x 65%, w ten sposób mamy wyliczony zakres tętna, w którym powinien być wykonany trening.

Dla lepszego zobrazowania przedstawię wyliczenia na konkretnym przykładzie:

Wyliczmy więc tętno dla osoby w wieku 29 lat.

Tętno maksymalne = 220 – 29 = 191

Dolna granica to 191 x 50% = 96
Górna granica to 191 x 65% = 124

Z tego wynika, że u tej konkretnej osoby spalanie tłuszczu występuje w przedziale tętna 96-124.

Poniżej przedstawię przybliżoną tabelę dla każdego wieku obrazującą zakresy tętna, w których tłuszcz jest najefektywniej spalany:

 

Jak widzisz nie wystarczy ćwiczyć, ale zawsze należy to robić z głową, aby szybko osiągnąć wymarzone efekty. Platforma treningowa fitness online dla kobiet, to idealne miejsce, gdzie znajdziesz  nie tylko filmy z ćwiczeniami, które będziesz jedynie odtwarzała, ale także miejsce, gdzie pozyskasz cenną wiedzę przydatną w skutecznej walce o zdrową, jędrną i piękną figurę. Trening personalny online, również jest podparty odpowiednią wiedzą, dzięki której możesz mieć pewność, że w skuteczny i efektywny sposób wykonujesz pracę. Jeśli zostanie do tego oferowana przez nas skuteczna i zbilansowana dieta z indywidualnym podejściem, to sukces Twoich działań masz gwarantowany.

Zatem zapraszam Cię do tego wyjątkowego klubu fitness online, który został stworzony z myślą o kobietach i dla kobiet.

https://www.labonitafit.pl/trenujwdomu